Sunday, 4 December 2011

Tips Mengukur Keikhlasan Hati


“Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagiNya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)”. (Surah al-An’am: 162-163)




Antara tips untuk mengukur keikhlasan diri :-
  • Adakah anda membaca Al-Quran bertujuan untuk dapat hadiah besar atau mendapat sesuatu ganjaran? Kalau tidak anda malas atau langsung tidak membacanya. Ini tanda hati anda tidak ikhlas.
  • Apakah anda menderma dengan bersyarat, misalnya mesti ditulis atau disiarkan dalam akhbar dan tv? ini juga tanda hati anda tidak ikhlas andai benar memerlukan syarat sedemikian.
  • Pernahkah anda tidak melakukan sembahyang sunat sewaktu di rumah tetapi anda melakukannya lebih banyak jika anda berada di masjid? Mungkinkah anda melakukannya kerana takut orang kata atau malu pada orang. Itu tanda tidak ikhlas.
Fitrah Power turut mengadakan Kursus Spiritual Parenting dalam usaha membantu anda membuka ruang dan peluang hidup. Makluman bagi sesiapa yang berminat bolehlah berhubung dengan pihak kami.


No comments:

Post a Comment