Friday, 16 December 2011

KaKi InJuReD..Waaaaaa`~~~~ =(

Assalamualaikum.. lame dah x post kat blog..induww asenye =)..urmm, ni masuk hari yg ke-2 kaki ku diurut oleh mmbe ku sndri (trime kaseh sgt2 ats jasanye menolong sy ), itulah faedah kite berkwan..kite kne jge sesebuah hbgan tu..kali ni tumit kaki pulak bengkak, penyakit itukn dtg dr Tuhan,jd bykkn bersbar jelah yg mmpu,dan kadang2 berlinang juga air mate ni..sedih sbb saket..huhu, mula2 pergi klas mcm bese jelah jlan terhinjut2 sbb tumit sakit,disesbbkn trlalu terhinjut2 jlan.. tetibe2 lebam naek pulak kt bwah lutut..aduh~~ saketnye..skrg dua2 da bengkak..huhu x berani nk pkai kasut heel dah..urmm,mungkin sbb slalu sgt pkai heel jd mcm tu..*dugaan~~*, mlm semalam lpas mengurut rse mcm kejang,sejuk sgt mlm td sebb tdow bwah kipas,,lupe plak nk pkai stoking,tgok2 kaki mcm dah bengkak besar pulak..malas nk pkir,last2 tros lelapkn mate..esk2 pagi je bila bgon trase saket  tp x delah mcm saket yg asal, bila dah byk jlan g klas, ke hulu ke hilir.. menjd2 pulak sakitnye..nak or x?? kne jugak than2 saket..terpkse je jlan (x kan nk merangkak pulak~~)..smlam mase g mengurut mmbe ade ckp x leh urut trusan,kne cube 3 hari berturut2 dlu..ni dah hari ke-2..td mase dye urut kt bengkak tu rse saketnye bisa sgt2..punyelah nk menahan saket tu!! (rsenye kalu ggit besi kat katil boleh lebur besi tu~)haha..dlm hati berkate “tahan teha!! Kalu nk elok!!!” huh!! CUBAAN..da x boleh la nk byk gerak2 sgt..ddok je ats katil..huhu,,sdehnye..dala mgu depan blk nek ktm..kalu kaki maseh mcm ni lg “alamatnye kene lah tanggung kesakitan ni berseorgn (who want’s to share??)..hek3..tgh saket2 kaki try2 tackle mak ngn akk mne taw nk jemput balik nek kreta ke??haha (nakal betul).. so,, calling2 la my mom dengan nada gelak2 (mcm gaye org x saket je) kononnye nk mnta belas kasehan utk blk mgu depan..alor!! mak ckp masing2 sume tgh sibuk kt umh sbb mjlis akk nty,alamatnye cancel la harapan setinggi gunung sy tu yg nak org jemput..waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..nk nges dah ni..sume sibuk..tgl la sy kesakitan sorg2..skrg ni pon family da ade kt kuantan pulak sbb “family day” kat sane,..kesibukan sumenye pulak melande lande..nk x nk kuatkn jugak utk sembuh dan kembali sprti sdia kala..mudah mudahan kaki nie cepat sembuh..amin.


i cannot be like this..hope3

Sunday, 11 December 2011

MeMaSaK Di Ostel

Mesti org tertanye2 kan??? Alarr..bek x yah tanye jelah..memasak simple2 org bujang aje..asalkan perut terisi~~ hehe..hurmmm malam td tdow lewat lagi sebb buat kje dengan ajarkan mmbe akaun,dah alang2 tdow lewat sy amik kesempatan on9..sjew2 je,..lg bertambah kelewatan sy nk tdow (abislah kalu ehem3 taw sy tdow lambat lagi,dala sy ckp pening pale tp tdow lambat lg) x pela..sy tgu bebelan awk pulak..hehe pastu bila nk bgon pagi pon da lewat, siannye kwan2 sy kebuluran..menu harini sy dan kak hawa nak memasak sardin (bukan masak simple2 ea!!) + tempe goreng cecah sambal kicap+telur dadar..sedapnyeee (dah lapar kan!!mkan ape aje pon sedap) hehe..dala pnjam dapur org memasak..hehe..tung tang tung tang memasak!!! da siap2 msak nasi sume kite mkan la beramai2 (besenye kalu tym cuti kitorg memasak sbb mlas nk tron beli mknn kt kafe) alhamdulillah akhirnye dapat makan jugak hari ni..hehe


Detik KeBaHaGiaN DaPat MakaN

Assalamualaikum..emm,,semalam hari ahad jdnye ayah cuti,.alang2 ayah nk balik kampong kat tangkak tu elok jugak kalu ayah singgah sni bwakkn mkann..(sukenye =) tbe3..dlm nk thghari tu akk kol “teha tron kat bwah skrg,tgu kat busten bwah” sbbnye nk g makan kat tepi tasik..besnye dgn angin yg bertiup rase mcm pergi date pulak~~ (ish2,,slah topic) hurmm..sayangnye kat mak bwakkn bekal dr jauh,sgop memasak pagi2..cygg mak sgt2..hurm,kat dunia ni yg paling sy banggakn ialah masakan mak sy laa..sedapnye mkan ikan patin masak tempoyak+ayam goreng+ikan keli mask sambal+sambal ikan masin akk yg dihiris cili,bwang dan bunga kantan+ pucuk ubi masak lemak+laksa+laksa+kuih2..Cuma satu je mak cakap mak x sempat nk masak iaitu tempe goreng..so, mak bgla tempe yg belum mask suoh sy yg goreng kt sni..(kelakarla mak ni~~) nseb baekla mak da buatkn sambal kicap skali untuk cecah dgn tempe..sy ni kalu bab makanan memang no1..hehe (cube la kalu pekse pon no 1)..huhu..mase ayah nk anta balik kat ostel,mak bwak kuar stok mknn dr bonet kreta ayah jdnye ayg katelah “ teha !!Ni stok utk seminggu” haha,apela ayah ni..asyik nk kacau je kjenye..besela,,kalu kat rumah mesti nk berlawan makan ngn ayah..apepon teha tetap syg mak ngn abah..nk balik tu cium tgn ngn pp ayah ngn mak..hehe (terase sgt dorg syg) adekala nye dlm hati ni nk juga manje2 ngn mreka tp kan da besar pnjang da ..mcm malu aje~~ huhu



bahagia adik ni kan3..mcm tu la sy bahagia kalu dpt makan..hehe
(nakal betul!! hah??tu ayat ehem2 sy)



Ya Allah, Aku Redha..


Ya ALLAH, jika telah ENGKAU catatkan dia milikku dan tercipta buatku, maka satukanlah hatinya dengan hatiku dan titipkanlah kebahagiaan antara kami agar kemesraan itu abadi. Dan ya ALLAH, ya TUHAN-ku yang Maha Mengasihi, seiringkanlah kami melayari hidup ini, perkukuhkan yang sejahtera dan abadi.
Tetapi ya ALLAH, seandainya telah ENGKAU takdirkan dia bukan milikku, bawalah dia jauh dari pandanganku, luputkanlah dia dari ingatanku, dan peliharalah aku dari kekecewaan olehnya. Serta ya ALLAH ya TUHAN-ku yang Maha Mengerti, berikan aku kekuatan, melontar bayangannya jauh ke dada langit, hilang bersama senja nan merah, agar aku bahagia, walaupun tanpa bersama dengannya.
Dan ya ALLAH yang tercinta, gantikanlah yang hilang, tumbuhkanlah kembali yang telah patah, walaupun tidak sama dengan dirinya. Ya ALLAH ya TUHAN-ku, pasrahkan aku dengan takdir-MU. Sesungguhnya apa yang engkau takdirkan, adalah yang terbaik buatku, kerana ENGKAU Maha Mengetahui, segala yang terbaik buat hamba-MU ini.Aku redha Ya ALLAH.
Ya ALLAH, cukuplah ENGKAU sahaja yang menjadi pemeliharaku di dunia dan akhirat. Dengarlah rintihan dari hamba-MU yang daif ini. Jangan ENGKAU biarkan aku sendirian di dunia ini mahupun di akhirat nanti. Usah ENGKAU juruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran.
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman, supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup, ke jalan yang ENGKAU redhai, dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh juga solehah.


Tuesday, 6 December 2011

PeNinJauNan SiLaT Kamoo..

                                                     

Permulaan cerita ni,apabila kolej kami sibuk dengan majlis konvo, sewaktu tu, budak2 pon sibuk dengan byk program yg dianjurkan..dan termasuklah si dia pon sibuk dengan silat gayongnye..dye terima pesanan pon last minit suoh  budak2 dye buat silat,so,malam tu dye berlatih silat smpai pkol 1 pagi..masyaallah, penatnye nk tgu dye mcg kite, ape2 pon buatla kje2 yg patot utk kelas esk..pastu esk pulak 1 hari dye x de kat klas sbb kne buat persembahan betul2 di tapak konvo..emm, jdnye dye x dptla join klas same2..kemudian,ingtkan nk pergi kat tapak konvo sbb nk tgok persembahan dorg tu tp ade klas accounting pulak, da setengah jam tgu lect x smpai2 jugak~~~ aduh!! kemane lect ni,ingtkan x de klas..so kami in the geng saje la pergi ke tapak konvo utk tgok persembahan tu,huh!! lega rsenye dpt jugak tgok,seb baek x terlepas..tp yg  x besnye..bru je smpai kt tapak konvo tu tbe2 bdk2 bg information yg klas accounting ade pulak~~~ wargh!!! luluh betul hati ni sbb x dpt tgok depan2..sempat tgok intro aje, tu pon skit aje..nk wat cmne an,,da x de rzeki, tp naseb baek la si ehem2 ni bg gambar2 silat dan vdeo silat kat sy..lpas sy tgok vdeo tu,"kasar betul silat gayung ni" kate sy lah!! lpas tu dye ade cter tgn dye pulak terseliuh wktu silat tu,sy da agk dah,sbb nmpak kt vdeo silat tu mcm org tu buat kasar aje..(tula, sy da ckp awk tu kering,haha,sian dye msti dye geram kalu org ckp cmtu, sory ye!! gurau aje..seb baek la ade lg minyak tu then dye minta abg2 ats tlg urutkn..alhamdulillah x de pape..aishh, buat org risau aje..thanks pd si dia =)

Suke la tu Dapat silat Gayung!!


 Bak Kate Budak ni dye mcm JAguh Melayu plak~~

* WakTu Kat TaPak KonVo*


FiRst vIdeO MOViE

                                           

Assalamualaikum..waktu tu perkenalan dengan si dia sempat sy mengumpul gambar2 kami untuk sy cuba buat movie maker kami..alhamdulillah sempat jugak buat..tp x berapa unic tp simple..nie jela kengan yg cube sy coretkan waktu kite first kenal..lgpon gambar dye da byk x de sbb lptop dye hilang jdnye byk gambar yg hilangkn..!! sedihnye~~ tp x pela..nseb baek orgnye x hilang kan3..waktu tu sy buat vdeo tu last minute sbenarnye,bertembung pulak dgn asggment movie arab..alhamdulillah smpat jgk siapkn.. dan sy sempat copy dlm pndrive utk bg pd dye movie maker tntg kami..walaupon agak simple..tula hasil kerje sy yg first buat dye..dan movie seterusnye akn sy decorate nty..sbbnye skrg ni byk sgt kjer asgment nk di siapkn,,kite bercinte,cnte jugakkn tp belajar x lupe kan!!! insyallah..

video

Monday, 5 December 2011

RinTiHaN SeOrAnG AnAk ~~

                                     


Di Hening PAgi, ketika sume sedang lena dgn mmpi yg indah..ku bgon seorg diri, meratapi sume kisah kehidupan,mengenangkn betapa besarnye nikmat,anugerah dan rezeki yg Tuhan 
berikan..alhamdulillah, sampai sekarang ku maseh bernafas meneruskan perjuangan sebagai 
khalifah di bumi dan tanggungjwab sngai seorg anak..mak??abah?? dengarlah rintihan hati anakmu ini yg terlalu menyanyagi mu, syg padamu tiada tandingannye,pagi nie~~ lpas jer sahur,tibe2 teringt kat mak, kalu kat umh tym2 pkol 5 nie mak da bgon dah..buat2 sarapan,kmas umh..mak ni sume dye boleh..boleh jd "SURI RUMAH YG BERJAYA" rase bersyukur sgt2 sebb dianugerahkan seorg ibu seperti itu, kerna selagi dorg maseh ade di bumi ni lah kite nk gembira kan hati mreka dan nk buat mreka gelak bersame kite..pagi tu sbelum sbuh,try2 la kol mak,rupenye angkat..terubat rse rnduw tu, maklumlah anak dye ni degil sgt,suke buat slah kgkdg..tp sbgai seorg mnusia yg bergelar anak, keinsafan tu akn dtg pd dri mreka bahawasanya mreka sygkan mak ayah mreka..bila kite da mula membesar dan pelajari makne sebuah kehidupan,bru kite akn tahu bahawa segale nasihat yg kluar dr kate ibu dan ayah tu adelah bermakne dan ade hikmahnye yg tersembunyi..begitulah seperti sy sebagai seorg anak..kemudian lpas tu try ckp dgn ayah pulak..hehe, walaupon ayah ni tegas orgnye tp hatinye penuh dgn kaseg syg..x sape taw sbenrnye tp inilah hakikatnye..mreka lah tempat ku bermanje dan mreka la sumber inspirasi ku utk ku teruskan perjuangan dlm belajar dan dlam menuntut ilmu Allah ini..x pe mak abah!! tinggal setahun aje lg tempoh anakmu ini utk belajar,utk ku berikan segulung diploma pdmu..ku akn berusaha troskn perjuangan mncari ilmu ini, sbb mak penah kate "mak x de harta nk bagi pd kamu,cuma hanye bekalan ilmu ni lah yg akn kamu bwak ke mase hadapan" sedih mndgr rintihan ibu..ku berjanji x akn melupakan mreka pabila ku sudah berjaya nty..amin 




video

Sunday, 4 December 2011

8 Cara Menjadi Isteri Dambaan Suami


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Salam fitrah untuk semua sahabat yang sentiasa berhubung dengan kami di laman web ini.
Sebenarnya menjadi seorang isteri lebih mudah untuk mendapatkan keredhaan dan ganjaran di sisi Allah sekiranya seorang perempuan yang berstatus isteri benar-benar menjalankan tanggungjawab dan peranannya dalam keluarga. Menjadi isteri menuntut waktu kerja 24jam sehari
dan 7 hari seminggu. Mana mungkin tugas berat ini diletakkan pada bahu seorang suami. Oleh sebab itu sebagai isteri perlu tahu bagaimana cara untuk menjadi seorang wanita yang menjadi dambaan suami, kerana bidang tugas seorang isteri sebenarnya lebih besar berbanding lelaki walau isteri tidak mendapat kuasa veto dalam keluarga.

Sebagai seorang suami, ciri-ciri di bawah ini akan menjadikan anda wahai isteri-isteri, seorang yang bakal disayangi sepenuhnya oleh suami. Tetapi dengan syarat anda mesti cuba untuk menjadikannya kenyataan.


1. Isteri yang cerdik
Dengan erti kata bukan cerdik dari sudut akademik. Gulungan ijazah bukanlah kejayaan yang perlu anda tonjolkan untuk menjadi isteri dambaan suami. Isteri yang cerdik akan benar-benar mengenali siapakah suaminya, tahu bagaimana mengambil hati suami di waktu sedih, pandai
mengangkat suami di pandangan orang lain, tidak hanya merajuk untuk mendapat perhatian dari suami. Wahai isteri-isteri anda sebenarnya mampu lakukan ini!

2.’Assistant’ dalam pengurusan kewangan keluarga
Jangan menjadi seorang isteri yang hobinya suka shopping. Anda sebenarnya mula memeningkan suami. Lebih-lebih lagi bajet kewangan suami anda adalah di luar kemampuannya. Sebagai seorang isteri andalah yang menjadi pembantu dalam perancangan ekonomi keluarga. Anda mungkin membantu jika anda juga bekerja. Tetapi bagaimana jika anda suri rumah sepenuh masa? Jika anda tidak berkemampuan untuk membantu meningkatkan ekonomi keluarga, biarlah sekurang-kurangnya anda menjadi pengurus yang bijak terhadap bajet bulanan yang diberikan oleh suami anda.
3. Manager dalam segala hal
Suami diberikan kuasa untuk memimpin kerana suami lebih rasional dalam membuat keputusan. Tetapi tidak dapat menguruskan semua perkara tanpa adanya isteri. Maka andalah wahai isteri-isteri yang perlu menjadi ‘manager’. Makan pakai suami, anak-anak, kebersihan rumah, perbelanjaan rumah dan perkara-perkara kecil yang diperlukan dalam kehidupan berkeluarga tidak akan dapat diuruskan tanpa bantuan isteri. Anda perlu mula memahami hakikat ini kerana sekiranya anda mampu menguruskan semuanya dengan cekap dan baik maka sudah pasti apabila suami anda pulang dari bekerja, beliau akan memberikan senyuman yang sempurna kerana menghargai anda.
4. Selalu di belakang suami
Ramai isteri mengharapkan suami berada selalu di samping mereka. Tetapi mereka terlupa bahawa ramai suami lari dari isteri kerana isteri mereka tidak pernah berada di belakang mereka. Seorang isteri perlu menjadi penenang kepada suami, berikan suami kata-kata semangat dan pelukan di saat emosi mereka jatuh. Sekiranya anda mampu berbuat demikian, percayalah bahawa tidak akan ada wanita lain di mata suami anda. Berikan sokongan dan galakan walaupun mungkin ada perbezaan pada minat dan hobi anda berdua.
5. Menjaga perut suami dan anak-anak
Yang ini seharusnya seorang isteri tidak dapat tidak mesti tahu memasak. Bahkan kalau mahukan kasih sayang lebih dari suami kena tahu apa masakan kegemaran suami. Walaupun mungkin masakan anda tidak sehebat masakan chef, tetapi hakikatnya suami tetap mahukan air tangan isterinya dalam menyediakan makanan. Tangan seorang isteri sudah tentu bukan sahaja menyediakan yang terbaik dalam menu untuk keluarganya, tetapi juga sudah pasti isteri yang hebat akan berdoa untuk setiap usaha menyediakan makan minum suaminya.
6. Pandai jaga diri
Isteri perlu pandai jaga diri dan famili. Maklumlah mungkin ada ketikanya suami ‘out station’ kerana berkursus atau atas urusan kerja yang lain. Maka sudah tentu isteri yang pandai jaga diri dan famili akan memberikan kelegaan di hati suami.
7. Perunding imej
Kalau suami anda nampak hensem di pejabat, sebenarnya isterilah yang mendapat pujian. Terutama di pandangan mata orang-orang tua. Sebab itu isteri perlu tahu menjaga imej suami. Bila digelar sebagai perunding imej suami, maka isteri juga perlu lebih-lebih lagi pandai mengurus
imej diri. Jangan hanya nampak cantik ketika berada di luar rumah, sedangkan ketika di rumah baju T-shirt dan kain batik menjadi pakaian utama. Cuba ubah situasi ini jika anda ingin menjadi isteri dambaan suami anda.

8. Menjaga keluarga mertua
Tidak dapat tidak untuk menjadi isteri dambaan suami, jangan hanya menyayangi suami anda akan akan bahagia. Anda perlu menjaga hati semua ahli keluarga sebelah suami anda. Percayalah anda benar-benar menjadi dambaan suami apabila anda mengambil berat tentang sakit demam mertua anda. Anda menjaga mertua anda seperti ibu kandung sendiri. Kerana itu semua akan membuatkan suami anda rasa dihargai dan menerima dirinya dan keluarganya.

10 Cara Memenangi Hati Ibu Mertua

Assalamualaikum. Salam Fitrah untuk semua pengujung. Hari ini saya akan kongsikan 10 tips atau petua bagaimana memenangi hati ibu mertua.
Sebaik sahaja selesai diijab kabul, secara rasmi kita menjadi miliknya.Kalau dulu hanya sebagai kekasih, tetapi kini sebagai suami/isteri yang sah. Namun kita sebenarnya bukanlah hanya berkahwin dengan dirinya, bahkan juga seluruh anggota keluarganya.
Bagi yang sudah biasa bertemu dengan mertua sebelum berkahwin, tentu tidak menjadi soal. Bagaimana bagi yang tidak pernah bertentang mata dengan keluarga mertua? Pasti diselubungi rasa bimbang, apatah lagi bila memikirkan cara untuk menyesuaikan diri dengan mertua.Bagi menangani masalah tersebut, pastikan anda menyiapkan diri dengan beberapa tips yang diberikan. Persediaan diri sebenarnya bukan hanya bermula selepas sah bergelar suami/isteri, seeloknya sedari awal pertunangan lagi. Kalau kena gaya dan caranya, tidak mustahil anda akan jadi menantu kesayangan.
1. Sebaik sahaja anda sah sebagai tunangannya, mulakan berkenal kenalan dengan keluarga mertua. Andai tinggal berjauhan, hubungilah mereka melalui telefon sekadar untuk bertanya khabar. Jika duduk berhampiran, cuba sesekali luangkan waktu berkunjung ke rumahnya.
2. Ketika berkunjung, bawalah buah tangan bersama. Sekurang-kurangnya dengan membawa kuih ataupun buah-buahan. Tetapi lebih elok jika anda membawa sesuatu yang boleh dibuat cenderahati. Misalnya dengan memberikan sepasang kain sebagai tanda kenangan.
3. Kenali sikap sebenar mertua anda. Tanya kepada pasangan anda, apa yang disukai dan dibenci oleh mertua. Jika anda tahu apa yang disukai dan dibenci, secara tidak langsung ini boleh memberikan persediaan ketika sudah menjadi ahli keluarganya kelak.
4. Setelah berkahwin, jangan sesekali anda memarahi anaknya dihadapan mereka. Keadaan ini memberikan gambaran sebenar sikap anda terhadap anak mereka. Situasi ini mungkin akan menimbulkan kebencian dihati mertua.
5. Setiap kali bertandang, cuba mengambil hatinya dengan bercerita tentang pengalaman lucu yang boleh menghiburkan hatinya. Jangan lupa bercerita dengan sepenuh perhatian agar dia tidak rasa jemu. Ingat, jangan pula anda bercerita sesuatu yang dianggap bodoh dan boleh memalukan diri sendiri.

6. Berkongsi minat dengannya. Kalau dia gemar bercucuk tanam, anda juga harus belajar bercucuk tanam. Kalau dia gemar memasak, tidak salah anda cuba belajar memasak daripadanya. Tunjukkan yang diri anda betul-betul berminat dengan apa yang disukai. Bagaimanapun anda dinasihatkan jangan belajar sambil lewa kerana mungkin dia beranggapan anda tidak serius.

7. Apabila tiba hari-hari penting seperti ketibaan Hari Ibu, Ulang Tahun Perkahwinan, Hari Bapa dan Hari Lahir, jangan lupa menelefon mengucapkan sesuatu. Lebih baik jika anda berkunjung ke rumahnya dengan membawa hadiah. Atau anda juga boleh membuat kejutan dengan mengadakan majlis untuk mereka.

8. Paling penting, jaga pertuturan anda. Jika sebelum ini anda seorang yang ‘mulut lepas’, anda dinasihatkan agar menjaga pertuturan anda. Kata orang, kerana mulut, badan binasa. Jadi berhati-hati ketika menuturkan sesuatu di hadapan mereka. Jangan sampai menyinggung perasaan keluarga mertua.
9. Setelah selesai majlis kenduri, pastikan anda ringan tulang membantu mengemaskan apa yang patut. Terutamanya jika kenduri dilakukan dengan memasak sendiri. Pasti banyak barang yang patut dibasuh seperti periuk,kuali, gelas atau pinggan mangkuk. Walaupun anda keletihan, tetapi cuba sibukkan diri dengan menolong apa yang patut. Tetapi jika majlis dilakukan secara katering, cubalah mengemas apa yang patut di dalam atau luar rumah.
10. Akhir sekali, cuba mengasihani keluarga mertua seperti anda menyayangi keluarga sendiri.Anggaplah mereka sebahagian daripada darah daging sendiri supaya hubungan akan bertambah mesra dan berkekalan hingga ke akhir hayat.Walaupun jika ditakdirkan anda tiada jodoh dengan anak mereka, pastikan anda sentiasa menghubungi sekadar bertanya khabar.

Tips Mengukur Keikhlasan Hati


“Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagiNya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)”. (Surah al-An’am: 162-163)




Antara tips untuk mengukur keikhlasan diri :-
  • Adakah anda membaca Al-Quran bertujuan untuk dapat hadiah besar atau mendapat sesuatu ganjaran? Kalau tidak anda malas atau langsung tidak membacanya. Ini tanda hati anda tidak ikhlas.
  • Apakah anda menderma dengan bersyarat, misalnya mesti ditulis atau disiarkan dalam akhbar dan tv? ini juga tanda hati anda tidak ikhlas andai benar memerlukan syarat sedemikian.
  • Pernahkah anda tidak melakukan sembahyang sunat sewaktu di rumah tetapi anda melakukannya lebih banyak jika anda berada di masjid? Mungkinkah anda melakukannya kerana takut orang kata atau malu pada orang. Itu tanda tidak ikhlas.
Fitrah Power turut mengadakan Kursus Spiritual Parenting dalam usaha membantu anda membuka ruang dan peluang hidup. Makluman bagi sesiapa yang berminat bolehlah berhubung dengan pihak kami.


Saturday, 3 December 2011

SeWaKtu JaGe BuKu Di BoUnQuet


ape2 mmg sy x kan lupe family sy,jdnye sy belikn buku ni utk mak sy sebbnye skrg ni mcm2 mslah dlm keluarge,jdnye ini bhan rujukan mak yg nk sy berikan..syg mak sesgt ~~



Waktu tu sy jage kdai buku di dewan bonquet..jdnye dye ade jugak dtg jenguk sy buat kje,pastu dye belek2 buku..rupenye2 nie bku tu,jdnye sy beli sajew buat rujukan di mase hdpn nty..


tajuk buku tu ade dua..jdnye bek sy beli dua2 skali..nty boleh tukar2 kalu nk bace..betul x?? tp mmg x de niat laen,andai ade jdoh kami alhamdulillah,dan kami berdoa sbb segalanye ketentuan,dan kami jugak berusaha agar hbgan ni tidak akn ptus..

TiMeS SqUaRe Wif SaHaBaT TerCinTA


AssaLamualaikum..setiap yg hidup itu perlukan seorg sahabat,bila kite gelak ramai yg dtg dan waktu kite sedih dyela sahabat kite..begitulah kehidupan kami bersama teman seperjuangan iaitu Siti HaWa, Mashitah dan Nurul Hasni serta NuruL Fatihah la.. walaupon salah seorg drpd sahabat kami telah berkahwin iaitu hawa tp ukhwah nie tetap utuh  seperti sedia kala, mgkin inilah persahabatn kite yg telah tercatit, kite coretkn byk kengan gelak tawa pahit manis..kamie byk serasian dan bezanye juga..tp yg serasi tu masing2 kuat jalan2 jdnye duet ptptn dorg kan da kuar,kite decide nk pergi "BERJAYA TIMES SQUARE" kitorg g naek ktm bykla budak2 nie berbelanje,pergi tgok bag, kasut, baju,seluar..hehe maklumlah kaum perempuan ni mmg x lpas dr fitrah khidupan yg suke bershopping, bes jgk jlan2 kat situ nmpak org maen roller coaster..pergh!! tp survey2 sekali msok 38..hahah,kim slam la dlu, ckop budget bru msok~~~ keh3..kemudian kami pergi mkan kat tmpat yg x pnah mkn,,sajew je nk cbe mknn bru sbbnye dok hostel asyik menu same aje. jdnye kite plan nk mkan kat JaPAness Food..wah3..mcm2 kengan baru tercipta..hehe, balik2 tu sume keletihan disebbkn berjalan x sudah2..apepon bes sesgt..syg korunk2



nmpak ats uh!! roller coaster la tu..bes kan3


tym ni tgh nk decide menu ape nk mkan


wah!! kak hawa kite da pgg resit tu,,terkejut beruk x?hehe


nie set mknn sy mkan,tp x slera ngn tekak bg kt bdk2 ni..


nie lah menu sy. bess nye!! hehe~~


mcm bdk2 skejp bersame cartoon nih!!


Nk Bgambo Dgn Girl Cartoon pulak..hehe


belinye tidak,,bergambo je lbeh..hehe

SebenTuk CinCin SeLaUtaN Kaseh MU

                                                      
AhLaN WaSahLan ~~ ..lame sudah x update blog terase rnduw pulak..urmm!! tgok tajuk ats msti dah tw tntg apekan??hehe..sebenarnye pada 25/11/2011 nie, waktu tu hari jumaat,sume bdk2 kt kolej nk blk cuti, jdnye sbelum on the way sy balik,..sy bgtaw kat dye,ingtkn waktu tu nk jmpe skejap kat kafe kebetulan sy nk bg buku nota english sbb dye ade tertgl kelas disebbkn kne pergi bersilat di tapak konvo..sbelum akk sy dtg jmput nk blk umh di klang, sy amik mse skejp utk jmpe dye lgpon nk cepat x boleh lame2..urmm!! waktu sy da jmpe dye kt kafe,sy tros bg note english tu, x lame lpas tu dye ckp dye ade bg sesuatu..sy pon pelik,tertanye3 ape lah yg dye beli tu !! lpas tu nmpak dye tercari2 brang yg dye nk bg,dye seluk lam kocek sluar dye,dlm beg..TIBE3 entah mcm mne, sebentuk cincin tu dia dah letak dekat dlm page buku note english lalu dye menghulurkn buku tu pd sy...alamak!! waktu 2 terkjot,rse mcm dihargai,x percaye, dan tbe3 tros sy ngess..uarghhhhh~~~ mula2 sy ckp napela susah2 kamu belikn sy bnde ni,dye ckp x susah pon, sy lg sebak,tme kaseh pd pencinta ku kerna mnghargaiku, "sy syg awk"dekat mate dye terpncar kaseh syg, malu3 jugak waktu tu, tp dye ckp ambil la,kalu x nk pon simpan aje..sy pon ambil sy sarungla kan sndri,, mne la boleh nk dye sarungkan!!! pstu longgar sikit (dlm hati ckp: napela tgn aku ni kecik sgt makan da byk)hahaha, x pela..sy hargai pemberian dye,kgkdg sy smpan cincin tu dan kgkdg sy pkai jugak.*kenangan tu*.hehe, yg paling sdeh ye ckp cincin tu dye beli x pkai duet belanje dye tp duet simpanan dye dr titk peluh dye,lg sy sebak,x pernah sy terima walaupon sebentuk cincin sejak sy kople dlu3, tp bila dye buat mcm tu sy rse gembira+ sedih+ sayang+cinta+dihargai+bahagia = terima kaseh cinte




jeng3... yg ni lah SEbenTuK CinCin SeLauTan KAsehNye tu..suke3